27.11.2005          - Deska desek pro Vlastu Třešňáka      Náš nejrespektovanější        hudební časopis        Rock & Pop        vyhlásil        ve svém čísle 4/05 Inventuru        Vlasty Třešňáka Deskou desek.        Recenzi napsal šéfredaktor Vojtěch        Lindaur. V témže čísle vyšel        s Vlastou též rozsáhlý rozhovor.        Ke čtení si můžete pustit ukázky.       Zpráva ze světa,        kde jho se řekne joch       TŘEŠŇÁK & BAND - Inventura         ARECA        MULTIMEDIA 52:02        Písničkář        Vlastimil Třešňák (1950) natočil        svůj český debut. Ano, nepočítáme-li        flipside singl Václavek vrah        (s Jaroslavem Hutkou, 1970),        na poslední chvíli sešrotovaný        náklad kompilace písničkářského        sdružení Šafrán (1977), v zahraničí        vydaná alba, ani Koláž (1995),        nově zaranžované dávné písně,        pak je Třešňákovou tuzemskou        prvničkou Inventura, navzdory        názvu.         "Jsem šlechtic, který nikdy        nelhal," praví Dumasův mušketýr        Athos a plebejec Třešňák mu        sumářem písní z posledních let        právem stojí po boku, pobočník        pravdy, možná neústupnější než        proslavený opilý šermíř. Tucet        neveselých písní, hněvivé, vzteklé        melancholické, deziluzivní i        skeptické disputace s organizovanou        silou státu, zbabělostí takykamarádů,        národní pamětí-nepamětí snad        bude jednou patřit k nejvášnivějším        svědectvím doby svobody-nesvobody.        Ne ale jako prvoplánové ideologické        omalovánky, ale naštěstí však        jako poezie        našich poezii nepřejících časů.               Milení Cikáni prý        dali Vlastimilovi vale, že mají        jiné kšefty, a tak též malíři,        spisovateli a fotografovi nezbyli        než bílí koně: výtečný bubeník        a skladatel Martin Rychta, tenorsaxofonista        Jan Štolba, všeuměl a violoncellista        Olin Nejezchleba a především        kytarista (i basový) Jaromír        Panáček, na bookletu snad v c.k.        převlecích vyobrazení před karlínským        viaduktem. Třešňák a band. Jednou        mi Vlasta volal, abych mu do        telefonu pustil jistou písničku        od amerických Iron Butterfly        (cože?!), teď už chápu. Valivý        a kompaktní bigbítový zvuk svou        jednoduchostí a úsporností vychází        nejspíš ze zámořského rocku        přelomu šesté a sedmé dekády        a vhodně doplňuje Třešňákovu        geniálně diletantskou dvanáctistrunnou        kytaru a na první poslech identifikovatelnou        foukací harmoniku.         "Bože já vůl ječím/jak by mě        brali na nože/A přitom mě berou/jenom        na hůl," řve Třešňák v úvodním        Volebním guláši, a mně podle        toho hněvivě hysterického hlasu        zas napadá kultovní britský        písničkář Kevin Coyne. Když        se však Vlasta ušklíbne, že        ho na "neotřelý rým na lásku,"        napadá jen "registr svazků",        jako bych slyšel Captaina        Beefhearta křtěného Vltavou.         Moby Dick je obžalobou        fašismu a komunismu, obavou        z "mstících pluků", které plují "neochvějně        dál"..."Sieg und Heil, Čest a        práce!", a jak z hloubi        hrdla drtí mezi zuby "Blitzkrrrrieg        a Vítězný únorrrr" (a pomáhá        si neartikulovanými výkřiky),        jako bych slyšel kostnický        Husův monolog v podání Zdeňka        Štěpánka.               K plnému vychutnání        (a je-li to nutné, tak i k porozumění)        některých písní je dobré znát        Třešňáka spisovatele, jindy        alespoň jeho curriculum, víte?        V Povolení k pobytu si totiž        pohrává s modelem jazykových        potyček svých literárních hrdinů        pana Praga a pana Moritze. ("Je        mořská nemoc nakažlivá?"... "proč        se sirotci modlí Otčenáš?")        K úplnému pochopení jedné z nejkrásnějších        písní alba Dopis Olze je docela        dobré vědět, že Třešňákův vztah        k někdejší první dámě země byl        kdysi dávno zpečetěn založením        napůl recesistického vydavatelství        brakové literatury Hrobka a        nejspíš narušen po roce devadesát:        "Chraň bůh, to že jsi ty?/Ne,        ty nejsi ona!" A své kamarádce,        kterou hledal "zmrzlý zmrzlou        v lavinách" posílá rezignovaný        vzkaz: "Žiju v jiném světě/kde        JHO se řekne - JOCH."                Nejsilnější skladba        alba, Die Kameraden, je náhodný        dialog mezi zpěvákem a vágusem,        německým veteránem druhé války,        který vzpomíná na frontu a kamarády        a ptá se "Furt tak sám/Jestlipak        máš taky kámoše, Die Kameraden?        - Mám, Jawohl, natürlich!Ano!/        A právě kvůli nim je přes další        sloky razítko CENZUROVÁNO!"        Koncentrovaná        deziluze, pravdivá inventura        jako by z jiného, ale přitom        bolestně zřejmě našeho světa.              Z posledních patnácti        let máme málo tak silných a        přesvědčivých alb jako je toto.               VOJTĚCH LINDAUR        předchozí | další                 |